Puig i Cadafalch afirmava que l’església
de Sant Esteve de Pelagalls era “obra de pagesos”, de pagesos que sabien tallar
la pedra en acurats relleus. Efectivament, la pobresa de mitjans de l’església parroquial de
Pelagalls és evident, però també ho és la riquesa artística que encara avui ens
parla dels gustos estètics i dels ideals religiosos dels primers colonitzadors
que després de la Reconquesta s’assentaren en aquestes terres i, que a finals
del segle XII seguint l’estil importat des dels seus llocs d’origen,
construïren aquesta petita església a la vora del Sió.
L’església parroquial de Sant Esteve de
Pelagalls és de planta basilical, d’una sola nau, que amida, a l’interior,
16,50 metres de llargada i 4,90 d’amplada. La nau és orientada en direcció
est-oest, amb la porta a occident i l’absis a orient, segons els cànons de
l’estil romànic. Al segle XVIII s’hi va afegir un creuer i una sagristia (avui
desapareguda). A la mateixa època o potser una mica més tard, es va construir
un robust campanar.
La part més notable de l’església de
Pelagalls és la portalada, del més pur estil romànic, monumentalitzada amb vuit
columnes, quatre a cada banda, coronades amb sis capitells que sostenen els
tres arcs o arquivoltes formant, en conjunt, un gran arc sòbriament adornat.
L’espai semicircular que hi ha entre els arcs i la llinda l’ocupa un timpà
esculturat en baix relleu.
Sant Esteve de Pelagalls és un dels
monuments més destacables de la Segarra, mostra d’un particular romànic de fort
gust rural, d’estructura senzilla però plena de sorpreses. Una de les sorpreses
que amaga és una sèrie de grafits que no per humils deixen de ser dignes
d’interès.
A més dels signes dels picapedrers,
habituals en aquestes construccions, a Pelagalls podem descobrir una petita
mostra d’unes manifestacions gràfiques populars que podríem equiparar a les actuals pintades. No és un cas aïllat, ja que se’n poden descobrir en les
parets d’algunes esglésies, com per exemple Santa Maria de Taüll; i castells
medievals, com en el de Castellfollit de Riubregós i en el castell de Verdú. La
majoria de vegades aquests grafits estan fets per mans inexpertes i realitzats
en diverses tècniques o procediments d’execució.
Tenint en compte els procediments
d’execució, aquests grafits es poden dividir en tres grups: a) Per incisió,
mitjançant un instrument metàl·lic en punxa que marca un solc més o menys
profund; b) Piquetejat, és a dir, realitzat amb cops regulars d’un percussor,
generalment de punta roma, donant com a resultat un gravat de poca profunditat
i de límits imprecisos; c) Buidat, utilitzant una eina semblant a un cisell
aconseguint una figura de límits regulars.
Pel que fa a la temàtica també s’han
establert tres grans grups: a) Els que formen una escena; b) Els solitaris,
aïllats, constituïts per un sol element que sol ser una figura humana, cavalls,
eines…; c) Els netament simbòlics.
Els grafits que es conserven de Pelagalls es troben en tres llocs; la portada, el mur
nord i l’absis.
En el fust monolític de les columnes de la
portada està situat el primer grup. A la part superior de la primera columna de
l’esquerra hi trobem la representació d’una mà, l’esquerra, realitzada perfilant-ne una d’estesa damunt la pedra.
Aquesta figuració és tradicional des de la prehistòria.
Una mena d’hèlice, dibuixada amb una incisió forta
i precisa, la veurem a la tercera columna de la dreta.
Encara que subsidiària de la representació
de la lluita de galls executada en relleu escultòric en un capitell, el tercer
de l’esquerra, val la pena fixar-se en les incisions verticals entrecreuades
representant, amb tota probabilitat, l’herba del camp o lloc on es situaria la
lluita dels galls.
Un ocell molt esquematitzat ocupa la
superfície d’un carreu ben escairat i allisat, situat a la paret nord de
l’edifici. Realitzat amb traç penetrant i segur.
Sota la finestra de l’absis, molt esborrat
i malmès pels líquens, s’hi troba un grafit de ratlla molt fina i de difícil
visualització, que representa un guerrer cavalcant i empunyant una llança. Els
estudiosos donen com a probable que aquesta figura correspongui a les darreries
del segle XII, o als primers anys del XIII, i per tant, sigui contemporània a
la construcció de l’església, consagrada l’any 1180.
Us proposem una vista a Pelagalls, a l'església de Sant Esteve i descobrir aquests grafits humils, amagats entre les pedres i desgastats pel temps però molt interessants.
Font: Josep M. Miró Rosinach
Els Plans de Sió. Aproximació a la geografia, la història, els costums i l’art.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada